تحولات منطقه

از جمله طرح‌های زیربنایی حوزه راه در منطقه شمال غرب این آزادراه است که علاوه بر کاهش ۱۰ کیلومتری فاصله میان دو شهر، در صورت تکمیل بسترساز رشد و شکوفایی اقتصادی منطقه شمال غرب و توسعه صنعت گردشگری در مناطق پیرامون دریاچه‌ ارومیه خواهد شد.

به دلیل ۱۲ سال بلاتکلیفی انجام شد/ طرح سؤال از وزیر راه و شهرسازی بابت تونل سرای ارومیه
زمان مطالعه: ۳ دقیقه

این آزادراه در پنج قطعه اجرا می‌شود که قطعه سوم آن به طول ۲۹ کیلومتر از ساحل شرقی دریاچه ارومیه تا سه‌راهی سرای (جزیره اسلامی) بوده و مسیر مصوب این قطعه عبور محور از پیرامون جزیره اسلامی یا گزینه ساحلی دریاچه ارومیه بود، ولی بنا به درخواست مقامات استانی و طرف مشارکت جهت تغییر کریدور در این قطعه از گزینه ساحلی به گزینه کوهستانی با ساخت تونل در دست انجام است.
در این قطعه ساخت تونل‌ها به دلایل مختلف از پیمانکار بخش خصوصی گرفته شده و با گذشت ۱۲ سال همچنان به صورت ناقص و بلاتکلیف در اختلاف نظر میان وزارت راه و پیمانکار رها شده و وعده‌ها برای رفع مشکل این طرح محقق نمی‌شود.
 این در حالی است که استاندار سابق  آذربایجان غربی دی سال گذشته در دیدار با وزیر راه و شهرسازی خواستار تعیین تکلیف و تکمیل آزادراه ارومیه- تبریز شده بود.
محمدصادق معتمدیان با اشاره به اهمیت توسعه مسیرهای مواصلاتی ارومیه و تبریز تأکید کرده بود: تعیین تکلیف آزادراه ارومیه به تبریز با توجه به آمادگی سرمایه‌گذار جدید؛ افزایش ضریب امنیت حمل و نقل میان استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و گسترش مبادلات تجاری در منطقه را موجب خواهد شد.

طرح سؤال از وزیر راه و شهرسازی


نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه حدود ۱۲سال است قطعه سوم آزادراه ارومیه- تبریز معروف به تونل سرای ارومیه بلاتکلیف رها شده است در انتقاد به بی‌توجهی مسئولان مربوط در وزارت راه و شهرسازی نسبت به تکمیل تونل سرای ارومیه، اظهار می‌کند: بنده در خصوص حفظ جان مردم با هیچ کس شوخی و تعارف ندارم و اگر مسئولان مربوط برای تکمیل این پروژه ورود نکنند قطعاً طرح سؤال از وزیر راه و شهرسازی را کلید زده و به‌ طور جدی پیگیری خواهم کرد.
سیدسلمان ذاکر می‌افزاید: حدود ۱۲سال است که برای قطعه سوم آزادراه ارومیه- تبریز معروف به تونل سرای ۱۲ متر حفر و رها شده و به دلیل مشکلاتی که وجود داشت پیمانکار این پروژه خلع ید و پیمانکار جدید جایگزین شد اما ظاهراً سرش بسیار شلوغ است.
وی ادامه می‌دهد: دولت نباید از مردم این منطقه غافل شود؛ چرا که آن‌ها ناچار باید از ۲۳ کیلومتر بین کوه‌ها به سختی تردد کنند و این در حالی است که با ایجاد یک کیلومتر تونل می‌‎توان مشکلات آن‌ها را رفع کرد.
حجت‌الاسلام ذاکر با بیان اینکه اجرای این پروژه از سال ۸۷ آغاز شده اما هنوز به نتیجه نرسیده است، خاطرنشان می‌کند: کل بزرگراه ارومیه-تبریز دارای نواقص بسیاری است؛ چرا که فاقد روشنایی بوده و نقاط حادثه‌خیز آن رفع نشده است.
این نماینده مردم در مجلس دوازدهم، تصریح می‌کند: متأسفانه بی‌توجهی به تکمیل این پروژه خسارت‌های جانی و مالی گسترده‌ای را در این مسیر به همراه داشته و جای تأسف دارد استانی که دروازه کشور به اروپا بوده و با وسعت ۳۸ هزار کیلومتر طولانی‌ترین استان محسوب می‌شود و با چندین کشور مرز مشترک دارد فاقد راه‌های مناسب باشد.عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی در مجلس شورای اسلامی، تأکید می‌کند: ما قطعاً این موضوع را از طریق وزیر راه و شهرسازی پیگیری خواهیم کرد کما اینکه در این رابطه تذکر هم دادم و چنانچه به این موضوع توجه نکنند بدون تردید طرح سؤال از وزیر را کلید زده و به طور جدی پیگیری خواهم کرد؛ چرا که در خصوص حفظ جان مردم با هیچ کس شوخی و تعارف ندارم و هر مسئولی هم که با آگاهی از این موضوع در این زمینه کوتاهی کند، قاتل محسوب می‌شود.

ضرب‌الاجل دستگاه قضایی


گلایه‌های نماینده ارومیه در حالی مطرح می‌شود که رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی دی سال گذشته از تعیین ضرب‌الاجل یک ماهه دستگاه قضایی به متولیان راه‌ها و جاده‌های مواصلاتی محور آزادراه ارومیه – تبریز خبر داده بود.
ناصر عتباتی در این زمینه اعلام کرده بود: در راستای عمل به تکالیف حقوق عامه‌ دستگاه قضایی، با توجه به مشکلات عدیده در محور آزادراه ارومیه به تبریز از جمله لکه‌گیری، مرمت، تجدید خط‌کشی، تعویض و ساماندهی گاردریل‌ها و تابلوهای آسیب‌دیده و تأمین روشنایی مناسب که نوعاً موجب بروز تصادفات و به خطر افتادن جان شهروندان می‌شود، در جلسه‌ای با متولیان امر مصوباتی به تصویب رسید.
وی ادامه می‌دهد: به موجب این مصوبات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان متولی نگهداری آزادراه ارومیه – تبریز شد و مقرر گردید نسبت به رفع نواقص تعیین شده اقدام کند و شرکت ساخت و توسعه آزادراه‌ها و شرکت بهره‌برداری و نگهداری آزادراه ارومیه – تبریز مکلف به مرتفع کردن مشکلات این محور شد.
عتباتی می‌افزاید: شروع و انجام عملیات تقاطع غیرهمسطح این آزادراه تکلیف دیگر این شرکت بود که مقرر شد در مدت یک ماه پایش و پیگیری مصوبات از طرف دستگاه قضایی انجام و در صورت مشاهده ترک فعل و عدم انجام مصوبات برخوردهای لازم قانونی معمول شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.